2011-02-10
JESSICA - pytania i odpowiedzi
1. Procedury dotyczące udzielania wsparcia projektom w ramach Inicjatywy JESSICA.
Szczegółowe wytyczne w zakresie udzielania wsparcia na rzecz projektów miejskich tzn. kryteriów, terminów i procesu ich naboru zostaną ogłoszone przez instytucję(e) wybraną(e) na zarządzającego/zarządzających Funduszem/Funduszami Rozwoju Obszarów Miejskich („FROM") w woj. śląskim.
2. Czy istnieją analizy przygotowania JST do realizacji projektów w ramach JESSICA, jak i analiza dostępności terenów, które mogłyby stać się celem interwencji FROM - u? W przypadku wielu przestrzeni poprzemysłowych pojawi się istotny problem z nierozstrzygniętymi sprawami właścicielskimi.
Europejski Bank Inwestycyjny („EBI") nie prowadził w regionie tego typu analiz. Kwestie własności obszarów, na których miałyby być realizowane projekty będą analizowane przez zarządzających FROM w procesie naboru i oceny wniosków o udzielenie wsparcia w ramach Inicjatywy JESSICA.
3. Czy brana pod uwagę jest koncepcja "branżowych FROM" tj. zorganizowania rozdzielenia obszarów działalności 2 lub więcej FROM - ów w oparciu nie tylko o kryterium geograficzne, ale obszar interwencji (np. FROM inwestujący tylko w przestrzenie poprzemysłowe?).
Tak, dopuszcza się, iż przygotowując dokumentację przetargową dotyczącą wyboru zarządzającego FROM, która określi sposób alokacji środków JESSICA w regionie, EBI oraz IZ RPO WSL rozważą zarówno zasadność utworzenia FROM - ów „geograficznych" jak i „sektorowych". Decyzja ta będzie zależała w głównej mierze od typu i geograficznej lokalizacji projektów kwalifikujących się do finansowania JESSICA.
4. Jakie są twarde i najważniejsze kryteria wyboru operatora FROM - czy instytucja będąca własnością Skarbu Państwa może być operatorem FROM?
Szczegółowe kryteria wyboru FROM zostaną określone w dokumentacji przetargowej. Najważniejsze z nich to: portfolio projektów (zakres geograficzny, alokacja środków, typy projektów i poziom ich przygotowania, oczekiwana ekonomiczna stopa zwrotu), zaproponowana struktura zarządzania (niezależność zarządzania, doświadczenie i kompetencja, wiarygodność struktury własnościowej, proces podejmowania decyzji, zarządzanie ryzykiem), poziom opłaty za zarządzanie oraz strategia w zakresie pozyskiwania dodatkowego finansowania.
Tak, instytucja będąca własnością Skarbu Państwa może być operatorem FROM.
5. W przypadku udzielania przez FROM wsparcia projektodawcy, np. poprzez wkład kapitałowy to kto jest stroną umowy z beneficjentem - administrujący funduszem, czyli FROM czy też właściciel środków, czyli IZ/EBI?
Stroną umowy z beneficjentem zarówno w przypadku wsparcia w formie pożyczki jak i wkładu kapitałowego jest Fundusz Rozwoju Obszarów Miejskich.
6. Co się dzieje w przypadku, gdy obowiązki dotychczasowego zarządzającego przejmuje inna instytucja? Kto ponosi odpowiedzialność za decyzje inwestycyjne i zobowiązania umowne z beneficjentami? Jest to o tyle ważne, iż wpływa na ryzyko działalności kolejnego operatora, który musiałby zmagać się ze skutkami błędnych decyzji poprzednika.
Zasady wyjścia z Funduszu Rozwoju Obszarów Miejskich są szczegółowo określone w umowie operacyjnej zawieranej pomiędzy EBI a wybranym FROM i w znacznym stopniu opierają się na propozycji przedstawionej przez tę instytucję w biznes planie (ofercie na zarządzanie FROM). Niemniej jednak zakłada się, że FROM będzie prowadził działalność w perspektywie długoterminowej.
7. Jak wygląda kwestia wejść kapitałowych realizowanych przez FROM a udziałów w projekcie - kwestia rozporządzeń i możliwości prawnych oraz kwestie zwiane z rozstrzygnięciem kto jest wtedy udziałowcem FROM czy też EBI/UM?
Mając na uwadze, że w chwili obecnej trwają prace nad projektem Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania pomocy na rewitalizację przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych spodziewamy się, że FROM- y z założenia będą udzielały pomocy w postaci pożyczek i poręczeń oraz dokapitalizowania dla przedsiębiorców. Zgodnie z założeniem projektu ww. rozporządzenia wartość pomocy udzielanej przez fundusz rozwoju obszarów miejskich w formie dokapitalizowania obliczana będzie zgodnie z § 4 pkt. 3 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983, z 2006 r. Nr 183, poz. 1355 oraz z 2009 r. Nr 122, poz. 1008).
W takim przypadku udziałowcem będzie FROM jako podmiot udzielający wsparcia.
8. Jak oceniane będzie wykazane w przyszłych ofertach „doświadczenie w projektach PPP"? Czy z uwagi na małe ogólnopolskie zastosowanie takiego modelu inwestycji dobrze widziane będzie prezentowanie doświadczeń polegających na próbie wdrożenia oraz przygotowywania takich inwestycji?
Tak. Doświadczenie w zakresie wdrażania projektów PPP będzie stanowiło dodatkowy atut oferty, jednak ze względu na niewielkie doświadczenie w tym zakresie na gruncie polskim, może nie być traktowane jako kluczowe kryterium.
9. Zasady współpracy z Instytucją Zarządzającą oraz z EBI.
Zasady współpracy FROM z EBI są uregulowane postanowieniami umowy operacyjnej, która szczegółowo określa zakres wzajemnych zobowiązań stron. Ponadto, kandydat na zarządzającego FROM jest zobowiązany zaproponować w prezentowanej w biznes planie strategii inwestycyjnej zasady współpracy z Instytucją Zarządzającą, gdyż zgodnie z koncepcją JESSICA, fundusz miejski powinien być aktywnym i długoterminowym partnerem dla władz regionalnych i lokalnych.
10. Specyfika wymagań stawianych przez FROM w woj. śląskim.
Specyfika wymagań będzie dotyczyła głównie strategii inwestycyjnej, znajomości lokalnego rynku i zgodności zaproponowanych projektów z celami RPO WSL i lokalnymi planami rewitalizacji.