67. Tour de Pologne w województwie śląskim
Tegoroczny Tour de Pologne UCI Pro Tour zostanie rozegrany na trasie prawie 1257 km pomiędzy Warszawą a Krakowem. 4 etapy rozegrane zostaną na terenie naszego regionu
Tegoroczny Tour wyruszył w Polskę 1 sierpnia. Startują najlepsze kolarskie ekipy na świecie skupione w gronie UCI Pro Tour. Dodatkowo pięć ekip zostało zaproszonych przez organizatora, a wśród nich reprezentacja Polski. Wyścig liczy 7 etapów, na których znajdzie się 14 lotnych, 18 górskich oraz 5 premii specjalnych.
Kolarze rozpoczęli swój start w Sochaczewie, a pierwszy etap zakończył się w Warszawie. Pierwszy etap wygrał Jacopo Guarnieri (Liquigas-Doimo) po finiszu niewielkiej grupki zawodników i został liderem imprezy.
Następnie kolumna wyścigu skieruje się na południe. Drugi etap z Rawy Mazowieckiej do Dąbrowy Górniczej doprowadzi kolarzy do województwa śląskiego. W naszym regionie odbędą się odcinki: z Sosnowca do Katowic oraz z Tychów do Cieszyna. Na zawodników czeka też malowniczy przejazd z Jastrzębia Zdroju do Ustronia oraz historyczny odcinek z Oświęcimia (peleton odda hołd pomordowanym w obozie Auschwitz - Birkenau) do Bukowiny Tatrzańskiej. Ostatni etap poprowadzi z Nowego Targu do Krakowa.
Trasa dąbrowskiego odcinka wiedzie niemal przez całe miasto. Meta usytuowana będzie na placu przed DH „Centrum", przy wejściu do parku Hallera.
Jutro etap z Sosnowca do Katowic prowadzić będzie przez Czeladź i Siemianowice Śląskie. To będzie najkrótszy etap tegorocznego wyścigu, ale szybki i widowiskowy. Kolarze będą mieli do pokonania ok. 93,6 km ulicami Katowic, natomiast cały etap z Sosnowca do Katowic liczy 133,1 km. Wiodąca ulicami trasa jest bardzo kręta. Meta etapu znajdować się będzie na Alei Korfantego, na wysokości Hali „Spodek".
4 sierpnia rozegrany zostanie IV etap Tychy - Cieszyn. To odcinek o długości 177,9 km. W czwartek kolarze pojadą z Jastrzębia Zdroju do Ustronia (149 km).
Zawodnicy startujący w 67. Tour de Pologne walczyć będą o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej Skandii. Będą mieli kilka możliwości wywalczenia „koszulek" w klasyfikacjach: Punktowej Plus, na Najlepszego Górala Tauron, Najaktywniejszego Zawodnika Fiat, a po każdym etapie jego zwycięzca będzie dekorowany koszulką Banku BGŻ.
Przy okazji wyścigu zorganizowany zostanie także Nutella Mini Tour de Pologne. W tym wyścigu dla najmłodszych będą mogły wystartować dzieci w wieku 9-12 i 13-14 lat. Ścigać się będą one na pętlach kończących sześć z siedmiu etapów Tour de Pologne (oprócz Bukowiny Tatrzańskiej). W sumie udział w zawodach będzie mogło wziąć ponad półtora tysiąca młodych adeptów kolarstwa, którzy będą dekorowani jak zawodowcy.
Dodatkową atrakcją jest Tour de Pologne Amatorów. 6 sierpnia zostanie rozegrany etap dla amatorów z Nowego Targu do Bukowiny Tatrzańskiej. Dystans - 43 km dla zaawansowanych kolarzy z dwoma trudnymi podjazdami pod Sierockie i Gliczarów Górny oraz 21 km dla mniej doświadczonych z trasą przez Białkę Tatrzańską. Amatorzy pojadą tą samą trasą co zawodowcy, ci jednak wykonają znacznie więcej rund.
W sumie na kolarzy uczestniczących w 67. Tour de Pologne UCI Pro Tour czekają trzy etapy płaskie, tyleż samo górskich oraz jeden pagórkowaty. Wyścig będzie bardzo trudny i wymagający świetnego przygotowania. Przed rokiem najlepszy był Włoch Alessandro Ballan.
Szosowy wyścig kolarski Tour de Pologne jest najbardziej prestiżową polską imprezą sportową, z 80-letnią tradycją. Wyścig po raz pierwszy rozegrany został we wrześniu 1928 roku (wtedy jako Bieg Dookoła Polski). Wtedy na starcie stanęło 71 kolarzy. Tradycja wyścigu została wskrzeszona po II Wojnie Światowej, w roku 1947. Do roku 1992 był on organizowany jako wyścig amatorski. W 1993 r. Czesław Lang - srebrny medalista olimpijski z 1980 r. zainwestował i podjął się organizacji kolejnej edycji Tour de Pologne. W krótkim czasie Wyścig stał się wydarzeniem na światową skalę. W sezonie 2005 Tour de Pologne znalazł się w cyklu Pro Tour, jako jedyna tego typu impreza w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Ostatnie dwie edycje wyścigu były wielkim wydarzeniem pod względem organizacyjnym i medialnym. Miliony osób obejrzały relacje na żywo z wyścigu w Telewizji Polskiej, wyścig transmitował także Eurosport 2 w dziewięciu wersjach językowych, w 40 krajach świata.