Coraz więcej turystów, ale...

W 2012 roku województwo śląskie odwiedziło więcej turystów niż rok wcześniej. Było ich 4 miliony 160 tysięcy, a ich wydatki sięgnęły 4,2 miliarda złotych. Liczby wyglądają imponująco, nieco gorzej jest niestety ze stopniem zadowolenia odwiedzających z pobytu

Śląskie jest coraz bardziej popularne turystycznie. Jego atrakcje doceniają sami mieszkańcy, którzy coraz chętniej urlop spędzają blisko domu. W 2010 r. tę formę wypoczynku wybrało 665 tysięcy mieszkańców Śląskiego, rok później już 1 milion 440 tysięcy, a w roku 2012 aż 1 milion 760 tysięcy. Podobna tendencja jest wśród turystów z innych województw. Od 1 miliona 745 tysięcy w 2010 roku do 2 milionów 400 tysięcy osób w roku 2012. „To bardzo dobre wyniki, stawiające nasze województwo w czołówce najchętniej odwiedzanych regionów w kraju. Coraz więcej Polaków przestaje kierować się stereotypami, wybierając atrakcyjne miejsca bez względu na ich lokalizację" - mówi Agnieszka Sikorska, dyrektor biura Śląskiej Organizacji Turystycznej, na której zlecenie wykonywane są coroczne badania ruchu turystycznego.

Choć liczba turystów indywidualnych wciąż wzrasta, Śląskie jest prawdziwym rajem dla turystyki grupowej. Wśród odwiedzających w 51 przebadanych atrakcjach turystycznych regionu zdecydowanie przeważają grupy szkolne. To aż 65% ich klientów. W zdecydowanej mierze (86%) są to uczniowie z województwa śląskiego. Dużo jest też jednak grup z regionów ościennych - Małopolski, Opolskiego czy Dolnośląskiego.

Wydłuża się również czas podróży mieszkańców województwa po regionie. Z odwiedzających, czyli osób wybierających się na jednodniowe wycieczki, przekształcają się oni w turystów, a więc osoby, które w trakcie takich wyjazdów nocują poza domem. Niepokoi jednak fakt, że coraz częściej nie są z tego pobytu do końca zadowoleni. Takie odczucia miało w 2012 r. aż 33% podróżujących mieszkańców. W grupie przyjeżdżających z innych regionów Polski niezadowolonych było jedynie 8%. „Dlaczego tak się dzieje? Na to pytanie na pewno musimy sobie odpowiedzieć.  Czy rosną wymagania klientów, czy coś jest nie tak z naszą bazą turystyczną, obsługą, cenami...? A może inne regiony bardziej stawiają na turystykę?" - podsumowuje Agnieszka Sikorska.


Badania ruchu turystycznego na zlecenie Śląskiej Organizacji Turystycznej wykonała firma ARC Rynek i Opinia. Cały raport można pobrać z www.silesia-sot.pl



 


tagi: