Lotnisko w Pyrzowicach rusza z kolejną inwestycją

 Airport Katowice z multimodalnym węzłem przeładunkowym . fot. Andrzej Grygiel / UMWS Airport Katowice z multimodalnym węzłem przeładunkowym . fot. Andrzej Grygiel / UMWS
W Porcie Lotniczym „Katowice” w Pyrzowicach rozpoczynają się prace budowlane związane z projektem multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową

W uroczystej inauguracji inwestycji uczestniczyli marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Maciej Lasek oraz parlamentarzystki z regionu – Urszula Koszutska i Gabriela Morawska-Stanecka. Projekt ma zostać zrealizowany do końca czerwca 2026 roku.

„Cieszę się, że Międzynarodowy Port Lotniczy „Katowice” w Pyrzowicach rozwija się i inwestuje, zwiększając swój potencjał nie tylko w kontekście obsługi ruchu pasażerskiego, ale także przeładunkowego. Tego typu inwestycje to nie tylko umacnianie pozycji lotniska, zwiększenie infrastruktury przeładunkowej, ale także impuls do rozwoju gospodarczego całego regionu. Projekt zakłada budowę węzła transportowego w oparciu o bocznicę kolejową, co ogranicza transport drogowy i wspiera rozwój zrównoważonego systemu transportu” – podkreśla marszałek Wojciech Saługa.

„Węzeł będzie służył do przeładunku paliw, ale co ważne, w razie potrzeby będzie mógł służyć także wojsku. Ta infrastruktura ma bowiem mieć cywilno-wojskowe wykorzystanie. Rewitalizujemy w tym celu starą wojskową bazę. Możliwość dostaw koleją jest ważna także w kwestiach środowiskowych i ograniczeniu emisji CO2” – tłumaczył prezes GTL, Artur Tomasik.

Inwestycja zostanie zlokalizowana w południowo-wschodniej części portu. Sercem projektu będzie kolejowy, trzytorowy front rozładowczy do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z trzema zbiornikami o pojemności 1000 m3 każdy i dwoma stanowiskami rozładunku autocystern. Powstanie bocznica kolejowa łącząca katowickie lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 Zawiercie-Tarnowskie Góry. Projekt zakłada także budowę kolejowego frontu rozładowczego do załadunku i rozładunku towarów i paliw, infrastruktury zapewniającej ciągłość dostaw paliwa lotniczego, w tym paliw alternatywnych np. paliwa SAF.

„Jesteśmy na lotnisku, które jest oknem na świat przemysłowej stolicy Polski i znajduje się w trójce najszybciej rozwijających się lotnisk regionalnych. To znakomite miejsce do inwestowania i rozwoju. Udowadniacie to od lat będąc w elicie inwestycji infrastrukturalnych w Europie” – mówił Maciej Lasek, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.

Warto przypomnieć, że Międzynarodowy Port Lotniczy „Katowice” w Pyrzowicach jest drugim lotniskiem w Polsce (po Lotnisku Chopina w Warszawie) pod względem ilości wydawanego paliwa lotniczego. W 2023 roku na katowickim lotnisku wydano rekordowe 143 tys. m3 paliwa Jet-A1. Wraz z prognozowanym wzrostem liczby startów i lądowań zapotrzebowanie na paliwo lotnicze Jet-A1 będzie rosło. W 2025 roku szacowane zapotrzebowanie to już 187 tys. m3, a w 2033 roku – 341 tys. m3.

Funkcjonowanie węzła multimodalnego umożliwi także liniom lotniczym spełnienie wymogów Unii Europejskiej w zakresie stosowania domieszek paliw alternatywnych (SAF). Do mieszania paliwa niezbędna będzie odpowiednia infrastruktura, którą port będzie dysponować najpóźniej w połowie 2026 roku. Od 2025 roku procentowy udziału SAF w paliwie lotniczym to co najmniej 2 proc., a od 2050 roku już co najmniej 70 proc.

Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
After clicking on the image a modal window will open with a large version of the image. It will be possible to browse the gallery of subsequent images.
Using the gallery using keyboard shortcuts:
  • Escape: closes the galleries.
  • Space: starts / stops automatic slaidshow (play / pause).
  • Left arrow: previous slaid.
  • Right arrow: next slaid.
 Airport Katowice z multimodalnym węzłem przeładunkowym . fot. Andrzej Grygiel / UMWS  Airport Katowice z multimodalnym węzłem przeładunkowym . fot. Andrzej Grygiel / UMWS  Airport Katowice z multimodalnym węzłem przeładunkowym . fot. Andrzej Grygiel / UMWS  Airport Katowice z multimodalnym węzłem przeładunkowym . fot. Andrzej Grygiel / UMWS  Airport Katowice z multimodalnym węzłem przeładunkowym . fot. Andrzej Grygiel / UMWS  Airport Katowice z multimodalnym węzłem przeładunkowym . fot. Andrzej Grygiel / UMWS  Airport Katowice z multimodalnym węzłem przeładunkowym . fot. Andrzej Grygiel / UMWS  Airport Katowice z multimodalnym węzłem przeładunkowym . fot. Andrzej Grygiel / UMWS  Airport Katowice z multimodalnym węzłem przeładunkowym . fot. Andrzej Grygiel / UMWS  Airport Katowice z multimodalnym węzłem przeładunkowym . fot. Andrzej Grygiel / UMWS  Airport Katowice z multimodalnym węzłem przeładunkowym . fot. Andrzej Grygiel / UMWS